Heading

15.mars
– Punta Arenas til Torres del Paine

Kl 6:30 er det opp å pakke seg ut av hotellet. Ingen frokost før klokken 0800, men jenta på hotellet kom ut på gaten og gav oss noen smørbrød i hånden før vi reiste. Det var hyggelig. Etter litt venting kom bilen med resten av gjengen og plukket oss opp. Første stoppested var etter 5 mil på kjerreveier til pingvinkollonien. Stedet var litt vel turistifisert, men anlegget var bra tilrettelagt med avgrensede gangstier og små trebruer over pingvinrutene. Slik kunne man på en brukbar måte tillate tursiter hit uten å forstyrre pingvinene for mye. Det var morsomt å se disse merkelige dyrene og det ble en del fine bilder. I følge guiden var vi meget heldig med været (som på disse kanter vil si lite vind og ingen regn). Rundt oss ser vi vindblåste trær som er skjev på grunn den konstante vinden. Vi kom litt for sent til å se pingvinforeldrene dra ut på matjakt for dagen, men vi fikk sett mange pingvinunger og noen få voksne. Gjengen i bilen var litt sulten etter mangel på skikkelig frokost, og det var mest soving i bilen på veien til Puerto Natales. Der lunsjet vi på en lokal pizzarestaurant som ble en suksess. Etter litt sisteliten shopping på en friluftsbutikk møtte vi guiden som skulle følge oss på selve turen, Bea (Beatrice), kokken Mari og hennes mann sjåføren  Freddy. Etter å ha stuet alle inn i bilen og kjørte vi videre mot nasjonalparken. Naturen ble bare heftigere og heftigere, og det ble tatt en del bilder underveis. Fascinasjonen var stor over de første Gunaccoene, et lamalignende dyr. Men som Bea sa til oss; etter noen dager blir det bare ”it’s just another Gunacco”. Etter noen timer kom vi fram til ranchen, i Chile kalt Estancia, hvor vi skulle campe. Denne lå like ved innsjøen Laguna Verde. Vi fikk utdelt telt og vi måtte rigge telt for første gang på mange år. Det var ikke noe heksekunst. Vi samlet oss i huset til den lokale rangeren i huset som vi fikk disponere til middager og frokost. Der ble vi også introdusert for Victor (guide og sjef for hestene. Været var perfekt med sol og god varme. Myggsprayen ble funnet frem. Lite visste vi hva som ventet oss. Vinden gjemte seg – den lå nok bak fjellene og lurte.
Vi fikk servert middag med tilhørende en grusomt god sviskesaus, og rødvin ble satt på bordet. Gode og mette tumlet vi oss tilbake til teltet i mørket. Kryper ned i soveposene klare for skikkelig camping og med en god følelse av at dette vil gå meget så bra. Ikke lenge etter at vi har sovnet våkner vi nærmest med et brak. Det er vinden som river i teltduken og det virker som om at vi er iferd med å ta av. En times tid senere blir vinden fint akompanjert av en heftig regnskyll. Heldigvis er teltet både vand og vindtett. Dette blir den første natten med litt dårlig søvn pga været. Men sjarmen er fremdeles stor!

[ Oversikt ]  [ Neste ]

Big sattellite dish

Our Hostell for the night, all the luggage and Elisabeth at 8 o'clock

Steve a 8 o'clock

Sailship in the magelane strait

Some kind of art or usefull sign

Nandu

Penguins

Penguin colony

Feed us, feed us, feed us

Windswept trees

Puerto Natales

Getting closer to the park

Gravel roads made for speeding - not....

Dusty roads into the park

First sight of the Paine Massive and a Guanacos

Nice views

Guanacos

Guanacos and Torres massive

The van with all the equipment and luggage. Tree near the campsite

Campsite. Fences.

Darker clouds are moving in