Logo

 
LANGUAGES:


Partners:
Banner Fjordguiding

Banner Free Spirit Sports

UZBEKISTAN:

- Bukahra

20 .Juni 2012

Litt åpen dag i dag. Valgene er enten å bli i byen en dag til iht opprinnelig plan, eller å dra videre til Samarqand og tilbringe et par dager der og få ordnet en del ting. Men når jeg våknet var der en del vind ute. Siden mye vind gir en viss fare for sandstorm så tror jeg at det er like greit å bare være her en dag ekstra. Kan sikkert få ordnet en del ting her i byen også.

GPS
Har slitt en del med kart på Garmin Zumo GPS'en, men etter noen timer med research og styring i dag så løsnet det endelig. Av de to USB kablene jeg har med så var det kun den ene av dem som snakket med Garmin uniten. Når jeg skjønte det så ble en del ting litt enklere.
Denne siten her også bidro til å gjøre livet litt enklere (http://garmin.openstreetmap.nl). Her kan du velge egne områder og bygge skreddersydde kart til eget behov. Det vil si at jeg kan lage ett kart for resten av turen herfra til Vladivostok og slippe å tenke noe særlig mer på det før da. Med kart på GPS'en for områdene jeg kjører i så blir navigeringen MYE enklere siden den lager ruter for meg og forteller meg hvor jeg skal kjøre. Ikke særlig behov for det ute på bygda der det går bare en vei, men i byene spesielt fungerer det bra. Har også fått lagt inn ca. 1000 waypoints med bensinstasjoner, safe hotels, biker shops, nettilgang, ambassader, restauranter med mer. Ipadden fungerer noenlunde den også med "Maps with me" appen så kan du kjøre i offline modus, men du får ikke lagt inn waypoints, får ikke opp kjøreruter, får ikke taste inn adresser, tåler ikke regn, vann og sand. Det værste er kanskje at når det blir varmt så låser den seg og klager på temperaturen. Det skjer normalt der du trenger det mest - i byene når farten er lav og kjølingen dårligst.

DEKK
Ellers har jeg vært på ei sjappe oppi gata her og lagt om til knastedekkene nå. Kjører Continental KTC-80 som skal være en av de bedre i klassen på offroad dekk. Som vanlig interssant når språket ikke fungerer og man skal forklare hva man vil ha utført, forhandle pris og gjerne diskutere detaljer slik at arbeidet blir utført iht egne standarder. Dekksjappa drev egentlig med lapping av dekk og det var ikke allverden med verktøy de hadde å hjelpe seg med. Jeg valgte å skru av hjulene selv slik at jeg slapp ødelagte ABS sensorer og feil verktøy i Torx skruene og annet tull. Bakhjulet først. De hadde ingen jekk/presse til å få dekket løst fra felgen, men det var gamlemetoden med hammer og et slags hjemmelaget vinkeljern. Jeg så for meg ihelbankede felgkanter, men det gikk faktisk veldig bra. De hadde gjort det før. Prisen kom på ca. $10 for hele jobben så det var greit. En kar i nabosjappa som drev med oljeskift ble hyret inn til å vaske kjedet i diesel og smøre det opp med olje etterpå. Det var noe støvete etter siste ukes ørkenkjøring så det kjentes godt å gi sykkelen litt kjærlighet og pleie.

Det med dekkene blir også viktig fremover. De gamle var ikke på langt nær utslitt, men jeg trenger gode offroad egenskaper i ukene som kommer. Ikke minst på The Pamir Highway, Kyrgistan, Tuva i Russland og i Mongolia.

To BAM or not to BAM?
Jeg har ikke bestemt meg helt for om det blir BAM eller Mongolia enda. Jeg tar avgjørelsen etter at jeg har kjørt Pamir og Kyrgistan og fått kjent litt mer på sykkelen og hvordan den fungerer med de nye dekkene. Ikke minst når den er lastet som nå og under dårlige forhold. Hvis ting går fint og det kjennes greit å både krysse elver, kjøre i sand og under generelt dårlige forhold så blir det trolig BAM på meg. Hvis ikke så blir det opprinnelig plan.
For dem som lurer så er BAM er så er det en skikkelig rå adventure strekning som krever sin mann for å si det slik. Det krever nok at jeg må lette sykkelen og sende hjem (eller fremover) en 10kg bagasje og unødvendige ting. Da ryker fotostativ, PC, lading, vindskjerm, kaffikoppen, panner, verktøy, bremseklosser og en del annet som jeg strengt tatt kan leve uten i et par uker.
Skulle helst hatt en lettere crosser til formålet. Strekningen var en av de jeg snublet over i research perioden og har hatt veldig lyst å se nærmere på, men det er ikke noe du begir deg ut på solo så jeg skrinla den fort. Det er kun et fåtall mennesker har kjørt MC på denne strekningen og den er ganske eksotisk.

BAM Står for Baikal Amur Mainline (SE LNK HER) og beskriver en del av den transibirske jernbane. Les beskrivelsen og se bildelogg rett under her. For min del er det kun den vestlige delen av BAM som går i området fra (Tayshet) Brask til Tynda som er aktuell. Selve togbanen i BAM regionen har over 4200 bruer - noe som sier litt om hva man kan forvente av landskapet. Gjør et søk på Vitim Bridge på you tube.

Når man er fremme i Tynda så er jeg også ganske nært starte på Road Of Bones og det er mer naturlig å ta den enn Mongolia mht logistikk. Tar nok ikke den heller solo så vi ser hva som skjer i så fall. Det blir litt omrokkeringer i planene dersom det blir BAM.... Once in a lifetime experience blir det! Kos deg med bilder og lesing i linken rett under her.

The BAM Road - ultimate test of man and machine
Warning: this thread will contain images of killer roads, awesome forest, riding across collapsed wooden bridges, Russian girls in rather small bikinis, extraordinary hospitality and 3 experienced riders pushed to the absolute limit by one of the greatest adventure biking challenges still out there ... the BAM road!

The BAM Road is one of the (if not THE) toughest adventure roads left on this planet. The Road runs 4300 km (2700 miles) across extreme Siberia from Vanino on the Russian pacific coast through Komsomolsk, Fevralsk, Tynda, Severobaikalsk, Ust Kut, Bratsk and back to the Trans-Siberian Highway near Taishet.

The road is split in half roughly at Tynda. There are only a few people who had ridden the western half, between Bratsk and Tynda. Only one pair of guys (Poles of course) had ridden the eastern part (from Vanino to Fevralsk).

For dem som vil vite mer om BAM så finner du info her -->

Norske gutta i SIBIR2012.com
Se også mer informasjon om Geir og Erik som jeg eventuelt skal joine den 15.juli i Sibir. takker forresten til Torgrim Lauten som tipset slik at vi fikk kontakt. www.sibir2012.com

 

Bukhara sightseeng
Ellers av begivenheter i dag så rakk jeg en sightseeingrunde i Bukhara og så på de viktigste sightsa. Byen er litt overrestaurert og litt for turistifisert føler jeg. Virker som om at det er litt type kjør inn busslaster med folk sted. Legger inn noen bilder fra dagen i dag under her...

 

i

 


c