Logo

 
LANGUAGES:


Partners:
Banner Fjordguiding

Banner Free Spirit Sports

RUSSLAND

Bam og Servobaikalsk

 

Distansen fra feieøya og nordover til nest by gikk unna i et forrykende tempo. disse gutta kjører faktisk raskere på grusvei enn på asfalt. det er en smule spesielt apør du meg. Der er en del partier der jeg sliter med å holde sykkelen på rett kurs. det er gjerne når det er sand og mud det blir vanskelig. Er veldig spent på hvordan det nye crossdekket jeg har med vil oppføre seg.Etter å ha kjørt en del mil i skogen så kom vi frem til en lite by hvor vi skulle bli for natten og få ordnet litt på syklene. Hotellet var under oppussing og det var stram malingslukt der. trolig av fen miljøvennlige sorten uten farlige avgasser. tipper det var gammal bunnsmøing de hadde fått billig fra verftet - det luktet ihvertfall slik.
Erik og Geirs sykler er kraftig ombygd, og en aluminiumsramme som holder hele fronten på sykkelen hdde sprukket og måtte repareres. De krummet nakken og demontete samme kveld slik at vi skulle være mest mulig klar i morgen. Walter hadde vært her før og visste om et par aktuelle steder vi kunne prøve å få sveiset. Vyi faant et lokalt verft (ja verft midt i sibir) som kunne bistå med sveising. Vi tre andre benyttet anledningen til å få byttet dekk på syklene våre. Bakdekket mitt er fremdeles ok så det er kun fremdekker mitt som byttes. Vi sjekker hjullagrene foran mpå sykkelen min og kjenner at det ene av dem er dårlig. heldigvis kjøpte jeg nye i Irkutsk og vi bruker en time på å bytte dem. Terry og Walter har gjort dette 100 ganger før og viser meg noen triks til hvorda bytte hjullagre ute i marka uten presse eller annet avansert utstyr. Kult. med nye lager og fremdekk på plass er jeg meget fornøyd og klar for de neste milene.

gutta kom tilbake fra sveiseverkstedet hadde opplevd mye rart undrveis, men hadde fått sveiset det de skulle og hadde noen timer montering igjen før vi var klar for avreise. Siden det var nesten 50mil kjøring til neste by så valgte vi ikke starte å kjøre i dag, men å avvente til i morgen tidlig så klarer vi hele distansen i en smell og slipper å campe underveis. Samt at vi kunne feire Walters bursdag i kveld og ta det litt rolig.

I løpet av kvelden dummet der opp en russer med gitar. det var en av gutta på sveiseverkstedet som ville være sosial og vise sine musikalske egenskaper, han var dyktig og kunne sine saker. der dukket også opp en annen russer som bodde på hotellet. det var en eldre kar som var rimelig beruset og utrolig innpåsliten og plagsom.

Dagen etter var vi avårde for en 50 mils dag med grusveier og helt opp til byen Severobajkalsk. Som dagen før så går det fort i svingene med disse engelskmenna og det er bare til å hege seg oå som best man kan. Det nye fremdekket mitt har veldig grovt mønster og gir utrolig bra grep på dårlig underlag. Etter noen timer på dette dekker føler jeg meg nå mye tryggere enn på det gamle TKC 80 dekket jeg hadde før. Sylkelen føles veldig stabil nå og jeg føler meg tryggere på grus og offroad. Det var varierende føre, men farten var alt fra 60-130 km/t. BMW felgene har et rykte på seg for å være litt myke og det er noe jeg kan bekrefte. fremfelgen har fått seg noen kilevi ker og bulker og trenger noen slag med en hammer for å bli rett igjen. Det blir ny felg når jeg kommer hjem uansett - en fortsterket aftermarket felg er nok bedre.
den ene litt store bulken kom trolig når jeg kom i god driv og skulle ta igjen de andre foran meg, jeg hadde god driv og siden veien er litt kupert så er det ofte litt vanskelig å se alle hull. der like foran meg så var der en diger vannpytt. Her blir det vått tenkte jeg og forsøkte å sette meg for å løfte bena litt. Sykkelen min har en slik trottle control flipp som er avlastende å kjøre med på lange distanser. en slags arm som du legger håndflaten i og jeg pleier å ta av når jeg kjører offroad siden den kan gi ukontrollerte situasjoner med gasspådrag. I det jeg satte meg ned og skulle bremse og løfte føttene såmendret jeg vinkelen på håndleddet og ga full gass. amtidig ga jeg skikkelig gasspådrag og det gikk i 100 gjennom den store sølepytten.Heldigvis er sykkelen stabil i fart så det var bare å knipe seg fast. Vannet sto sikkert 10 meter til værs og jeg var dekket av sølevann fra topp tå. Stoppet og sjekket over sykkelen som så ut for å ha kommet fint fra hendelsen. en bulk i fremfelgen var alt. fra nå av skal denne trottle control saken kun brukes på vei.


Etter 30 mil var vi nå inne på BAM veien. endelig var vi her. det var jo denne vi var kommet for å oppleve. Geir og Erik hadde planlagt dette i nesten 2 år. Endelig var vi he og det var en spesiell følelse i det vi trillet inn på denne veien. fremdeles grus av varierende kvalitet og ca 15 mil til Severobajkalsk. Etter 2 mil haddeden ekstra tanken til Erik ristet løs og vi måtte gjøre en liten nødreparasjon. Ingen større problem. vi krysset jernbanelinjer, bruer og et par elevefar som gikk over veien. det var 15 interessante mil før vi kom frem til Severobajkalsk og hotellet. Det var 5 slitne karer rundt middagsbordet og tidlig kveld. I morgen skaffe bolter til Eriks sykkel og sjekke litt over andre ting før avreise.



En del nedslitte bremseklossser, min felg som krever retting, Walters styrelager aom trengte litt ettersyn gir noen timer styring før vi kan dra avgårde. Det regnet kraftig, passe mørbanket i kroppen etter gårsdagen, sliten i føttene og ikke supergiret på å kjøre sykkel i dag. kjedelig når alt er vått og man er litt støl. Jeg kjørte en runde ned i sentrum for å få rettet litt på felgen min slik at den skulle unngå å få for mye sand og vann inn til slangen. Jeg skjønner hvor utrykket sleggemekaniker kommer i fra. Felgen hadde fått seg 4-5 kilevi nker som trengte litt behandling fra hammeren. Før jeg kom tilbake fra verkstedet som banket ut felgen min hadde de andere besluttet at vi ble en natt til i påvente av bedre vær. Det passet meg ypperlig siden jeg allerede hadde tenkt tanken. så da blir det en ekstra natt i Severobajkalsk før vi har en 40-mils etappe i morgen. Tror det blir 10-15 km lavere fart på meg fremover slik at det er håp om at felgen skal holde hele veien til Magadan.


Usikker på dekningen fremover, men håper jeg klarer å holde ipadden tørr og skadefri for oppdateringer uderveis. Hater å skrive på ipad og savner pc'en, men ikke vekten av den. Les også sibir2012 bloggen til Erik og Geir. De kjører tracking underveis via sin Spot.



PS! Trenger fremdeles hjelp mht å finne fornuftig shipping fra Russland til USA. vi planlegger å være i Magadan rundt 21. august og kan klare å være i Vladivostok tidligst en uke senere. utskiping fra vladivostok, Sør Korea eller Uhlan Baator ser ut for å være de mest nærliggende alternativene. flyfrakt er kjappest, men dyrest, men hver natt med overnatting koster også penger så det blir en avveing av tid mot pris. Alternativet er å reise hjem. men det hadde vært kjekt å få med Amerika også på denne tueren og når man først er ute på farten.

c