Logo

Banner Free Spirit Sports

Mexico

La Paz og Cabo

Vi våkent på hotelet i byen Roselia, pakket og dro for å se på en liten severdighet som skal ligge her i byen. Det er en kirke designet av Gustave Eiffel, som er mest kjent for Eiffeltårnet. Ikke veldig spennende, men en artig kuriositet.

Siden presidenten var i byen i dag så var det enormt med aktivitet av politi og militære. Det var avstengte gater og politifolk i alle kryss, busslaster med soldater og helikoptre i luften. Med over 15.000 årlig drepte Mexicanere innen kriminalitet, og mange av dem trolig med politi og militære så er der sikkert en pris på hodet til mange av landets ledere. Ikke rart de tar sikkerheten på alvor.

Vi satte kursen mot La Paz og siktet oss inn på en varm kjøredag. Vi fikk veldig variert terreng og en del artige svingete kjøreveier, Med lange rette strekker, flate ørkenområder, fjellformasjoner, sandstrender og dyrkede landbruksområder så var der litt for enhver smak. Her på østkysten av Baja så var der mange flotte områder med sandstrender, palmer, hytter og små restauranter på strendene. Det så bare skikkelig idyllisk ut. Utenfor en del mindre og større øyer og holmer til noe som på avstand så ut for å være krystallklart hav. Antar at det kan være noe bra dykking i området.

Vi stoppet for lunsj i en liten småby og Roy var nå begynt å bli alvorlig bekymret for tilstanden på fremdekket sitt. Annenhver knott var nå så nedslitt at det ville trolig bare holde noen få dager til før det MÅ byttes. Dekket slites på en litt rar måte og det er annenhver knott som slites, mens der er en knott som stikker opp. Dette gir etterhvert mye vibrasjon under kjøring.
Roy fikk hjelp av et par lokale karer til å sjekke litt, men der var ingen som hadde dekk i denne byen. Men i neste by ligger der en motorsykkelbutikk som kunne hjelpe oss. Vi fikk en veibeskrivelse og stoppet der på veien sørover.

Det ble såpass varmt etter lunsj at både Roy og jeg valgte å teste de nyinnkjøpte Coolwest'ene våre. For å være helt klar så er dette vester som holder deg kald og ikke som skal gjøre deg kul.
Det er en vest med et spesielt materiale som absorberer vann og som du vanner før bruk. Vi vannet dem og tok dem på under jakken og hadde en del lufting på jakken. Det fungerte bedre enn ventet og det ble på grensen til behagelig. Før jeg kom til USA så visste jeg faktisk ikke at dette fantes, men ser at det fungerer veldig effektivt. Til sammenlikning så var der noen dager i Russland jeg var missunnelig på gutta som hadde varmevester under jakken. Det er en vest du kobler til strøm og som holder deg varm.

Det er herlig å kjøre med åpent visir og solbriller når det er over 30 grader, men det begynte å dra seg til med mer og mer innsekter nå i fohold til tidligere så det prikker litt mer i ansiktet kan du si. Jeg prøvde et par ganger å kjøre med åpent visir, men det endte normalt sett med at jeg fikk en småtteri i trynet før jeg traff et eller annet større som svir såpass at jeg banner høyt i hjelmen og smeller igjen visiret. Den ene gangen kjørte vi igjennom en sverm med noe som kan ha vært gresshopper eller noe annet stort som smalt bra i ansikt og hjelmen forøvrig. Lesson learned for en liten stund :)

På et parti med flotte fjellformasjoner sto en hel buss med væpnede militære og det så ut som om at de sto å ventet på noen. Det var generellt mye militær aktivitet å spore med mange checkpoints og mye personell uten langs veiene. Det er tydelig at det er ting som skjer i Mexico og at myndighetene forsøker å holde et stramt grep om ting.

Etter noen minutters leting inne i byen Costitution så fant vi den MC sjappa som vi lette etter, men det viste seg fort at de ikke kunne hjelpe oss med dekk her. Vi får prøve å ordne det i La Paz. Vi kom frem til La Paz rett før det ble mørkt og stoppet ved det første og beste motellet på vei inn til byen. Vi forsøkte å prute litt og endte opp med å ta et tomannsrom og legge inn egen madrass og ha en mann på gulvet fremfor å leie to rom. Det virket nesten som et slags apartment motell, men her med egen garasje og egen garasjeport for hver av boenhetene. Det var kult og midt i blinken for oss. Dette er trolig den safeste parkeringen vi får på hele turen.
Rommet var stort og Steve havnet på gulvet på sin egen oppblåsbare madrass denne natten. Disse moderne liggeunderlagene gir en fantastisk liggekomfort sammenliknet med disse tynne billigsakene man får kjøpt. Takk for tipset Torgrim Lauten!

Etter en dusjerunde tok vi taxi inn til bysentrum av La paz for middag. Vi gikk en runde og endte opp på en restaurant helt nede ved sjøen og som trolig koster tre ganger så mye som en et par gater lenger opp. Men sultne mannfolk er ikke noe å kødde med så det fikk heller penger være penger i dag. Det kom uansett på under 300 kroner hodet for god mat og drikke. Vi var halvslitne etter en dag i varmen så vi dro tilbake til hotellet før det ble alt for sent. La Paz er forøvrig en av de 5 tryggeste byene i Mexico.

Neste morgen dro Roy avgårde for å forsøke å ordne dekk, men uten å lykkes. vi gjorde noen forsøk rundt i byen og endte opp med en super hjelpsom fyr som tok noen telefoner. Det skjedde ganske mye på en gang og plutselig sto der en kar med et dekk i hånden. Rett dimensjon, men fremdeles et ganske grovt crossdekk. Etter litt forhandling fant vi ut at det var greit å kjøpe seg litt tid med dette dekket.. Ikke veldig billig, men Alternativet er å bestille det vi vil ha og vente på det en uke. Da er det bedre å betale litt ektstra for å beholde noenlunde fremdrift.Det merkes godt på alle syklene at varme og høy fart sliter mye dekk og vi må alle belage oss på å bytte dekk oftere enn vi kanskje hadde tenkt.
Superhyggelige fyrer som jobbet her og takker for hjelpen for denne gang og stroppet fast dekket og la avgårde mot neste by.

Fra La Paz satte vi kursen mot sørspissen av Baja California og et feriested der som heter Cabo san Lucas. Mange Amerikanere og canadiere som drar hitt på "sydenferie". En kort 150km kjøretur på et par timer i coolwest passet bra nå. Herlig med litt luft under vingene igjen.

Inne i byen kjørte vi først til stranden og stoppet der for å sjekke litt på nett om ulike hoteller. Kjekt med datatilgang på tableten (Ipad) når man er på tur og trenger info om hoteller osv. Vi fan ikke det hotellet vi lette etter, men fant et annet i samme området som hadde både bra parkering, internet og et rom av rimelig størrelse og pris. Faktisk et digert rom med 2 dobbeltsenger og to enkeltsenger så her var det plass til overnattingsgjester om vi hadde behov for det. Midt inne i hotellomårdet var der svømmebasseng, livemusikk og restaturanter. Dette er syden!!!

Vi gikk ut for å spise og sultne som vi var bestillte vi en Nachos på deling. Når den kom på bordet så skjønte vi fort at det kanskje ikke var lurt å bestille en super grande delux versjon siden den var stor nok til å mette 4 mann alene. Vi hadde jo i tillegg bestillt hovedrett og det ble en umulig oppgave å forsøke å få i seg alt. En Mariachi spilte live musikk inne og vi fikk med oss litt av det før vi bare måtte ut å gå en tur. Vi var rett og slett så stappa at vi måtte gå av oss det værste. Etterpå endte vi opp på et sted El Squid Row som var et ganske festilg utested over flere etasjer. Dette var syden og passe harry med en halvfeit fyr som fungerte som en toastmaster og hadde et eget podie mitd i lokalet hvor han sto og ropte og sang.
MYE amerikanere og en del meksikanere her og det ble en artig kveld før vi tuslet oss hjem utpå natten. Søndagen ble til motsetning helt begivenhetsløs for tre slite karer. Det passet kanskje bra at det ble litt regn og at det var greit å holde seg inne.

Planen de neste dagene er nå å få ryddet opp i en del papirarbeid som vi burde ordnet på grensen. Tirsdag er planen å ta båten inn til fastlandet hvis vi har fått orden på papirene våre.At vi ikke ordnet dette på grensen - kålhaud!

Håper å få spikret en kjøreplan og få opp tempoet litt når vi kommer til fastlandet av Mexico om noen dager. Vi må snart ta en beslutning på hvilke datoer vi ønsker å ta båten fra Panama til Columbia og få booket denne. Alternativene er 1. november eller 17 november. Det hadde vært steike kjekt om vi hadde rukket 1.november, men det blir trolig litt for mye stress og vi rekker da nesten ingenting underveis. Vi brukte for mye tid i USA!

Alternativ 1. november: Tar vi båten fra Columbia 1. november gir det oss bra med tid i Sør-amerika og vi rekker å besøke Chile og Argentina på bra vis. Ulempen er at vi rekker mindre i Mellom-Amerika og det blir lite tid i Costa Rica og Panama som er to land det kan være verdt å bruke en del mer tid i. Da blir det ganske kjapt i Mellom-amerika, men man rekker å få med mer av Sør-Amerika. Fordelen er at man beveger seg kortere tid i land med mer kriminalitet og man får også en del kjøligere vær og trolig litt mer spentig kjøring i fjelloverganger osv. Malariafaren er også lavere når man kommer lenger sør.

Alternativ 17. november: Velger vi båten 17. november gir oss bra med tid i Mellom-amerika, men vi har ikke sjans til å få med oss noe av Chile og Argentina. Da rekker vi å gjøre Mellom-amerika ganske bra. Spørsmålet blir egentlig hvor vi ønsker å investere det meste av tiden vi har igjen samt hvor vi ønsker å ende opp logistikkmessig mht syklene osv.
Fordelen er at man får gjort seg mer ferdig med Mellom-amerika og slipper å kjøre hardt for å nå båten i Panama.

Her blir det vel stein saks og papir!