Logo

Banner Free Spirit Sports

Chile

La Serena - Elqui Valley

Vi kom til La Serena i går og tok inn på en hytte hos Cabanas Hostal del Mar. Supert sted til grei pris. Egen hytte, verananda, kjøleskap, kjøkken, sikker parkering til syklene, poolside, nært stranden og ikke for langt fra sentrum :) - vi bestemte oss for å ta en dag til og forsøke å få tatt unna litt klesvask, kanskje ta oss en liten tur ut og sjekke livet til kvelden.

Det ble en tur opp i sentrum og sightse litt og innom ett stort kjøpesenter for innkjøp av mat og drikke for ett par dager. Det går unna en del væske i varmen så vi har til enhvertid 1-3 liter med oss på syklene. Greit å ha litt mat i kjølen på hytta også så slipper vi å spise ute ved hvert måltid. En liten powernap, litt sol på verandaen og en tur ut på biffrestauranten Tololo som ligger nede med strandutsikt. Så fancy ut og vi var klare for en skikkelig biff nå. Kelneren vår var Argentinsk, 202cm og snakket engelsk. Uvanlig på disse kanter. Fikk litt tips med ham om hvor vi burde dra, snakket med ham litt om kule ting å få med seg i omådet og ikke minst - vi fikk turens desidert beste biff her! To store biffer og noen drinker senere var det bare å rusle seg hjem. Her var det NULL mer å hente. Begge to ganske så utslått. Klokken var ikke 0100 en gang.

Neste morgen, pakke sakene, gjøre opp rommet og kjøre oss ut av byen. Begge ganske sløve av gårsdagens festlgheter, varmen og generelt litt late. Vi sullet oss innover dalen og oppover mot Elqui valley. Ved en oppdemmet innsjø stoppet vi for å se på en 10-12 kitere som holdt på ute på vannet der. Kelneren fra i går fortalte oss at det var en populær plass med bra vind for kitesurfing.

Vi forsøkte å kjøre en vei inn mot ett observatorie (stjerner) oppe på en fjelltopp, men ble ganske snart stoppet av en bom og "no entrar". Vi snakket med vakten, men det kom ikke på tale å få snike seg en tur opp der. Diplomatico sa han. Vi snudde og returnerte til hovedeveien og fortsatte oppover dalen. Når vi ankom Vicuna var det på tide å få seg lusj. Der var ikke så mange steder som var åpne, og der vi samtidig kunne se syklene. Den ene restauranten vi fant like ved Plaza de Armas. Vi fikk hver sitt Polarbrød med litt saus, ost og noen pølsebiter. Ikke toppen av lykke, men mat i magen. Temeperaturen var ganske høy og vi var ganske utslått. Det endte opp med en kjapp powernap på fortauet, like ved syklene. Folk så litt rart på oss, men greit - vi trengte det.

Kanskje det kunne være like greit å ta en natt her i byen? Lonely planet hadde noen forslag til hvor vi kunne bo og vi trålet ett par bygater og fant hostellet "Hostal Aldea del Elqui" ( http://www.hostalaldeadelelqui.cl ) som var et bra hostell med hyggelige folk, rene rom, flott hage og egen parkeringsplass inne på området. Vi hang litt i hagen, snakket litt med ett par argentinere og ut å spise senere. Ikke en veldig spennende kveld, men midt i blinken på en sløv dag.

Ved froksosten neste dag sjekket vi muligheten for å bli en ekstra natt, ta en dagstur i området og komme tilbake til hostellet og bo her en natt til før vi setter kursen videre sørover. Det kan være greit det. Det ble en dagstur opp i området rundt Piscu Elqui og det området. Fin liten utflukt det. Vi forsøkte å krydre den litt ved å kjøre en grusvei som visstnok skal gå innover dalen og helt til opp mot 4000 meters høyde, men den var avstengt slik at vi ikke kom oss videre. Det kunne være at vi hadde klart å grine oss til å få kjøre oppover i dalen, men det var grusomt varmt og det var greit å slippe å rote til noe langt inne i en øde dal. Vi snudde, kjøpte oss en is på veien og slappet av litt før vi kjørte tilbake til hotellet. En artig ting var at når jeg var her i 2007 så var her en rød Toyota Land Cruiser som hadde ett NRK klistermerke i bakruten. Når vi satt i Pisco Elqui så kjørte den jaggu med forbi igjen! Artig liten detalj. Det var også her jeg hadde hatt en artig ridetur på hest i 2007, men en halvgal cowboy. Artig å se igjen disse stedene.
Jeg hadde nok ALDRI trodd at jeg noensinne ville komme tilbake hit, og ihvertfall ikke på egne hjul fra USA!

Et par timer i hagen på hotellet for å planlegge de neste dagers rute før vi dro tilbake til en OK restaurant vi var på i går for en liten middagsbit. Maten var bra i dag også.

Tower

Entry to hostal from garden

Vicuna bridge

Vicuna

A broken bridge which were uncrossable by bike

A part of the garden in hostal.